Ghid util – Cum să ne ferim de manipularea din mediul online?

Rețele de socializare au devenit probabil unele dintre cele mai puternice instrumente de manipulare pe care le-a cunoscut omenirea vreodată. Zilnic, conținuturi false, dezinformatoare sunt distribuite în mod masiv pe rețelele de socializare și o bună parte din ele ajung chiar în mai puțin de 24h să fie vizualizate de sute de mii, poate chiar milioane de utilizatori, până să fie depistate și ulterior șterse.

Anul acesta totuși, cei trei giganți ai internetului: Google, Facebook și Twitter, au declarat în sfârșit război tuturor fake news-urilor din social media, semnând un super cool Cod de practici privind dezinformarea (mai multe informații aici). Între timp au fost făcuți și primii pași în combaterea fake news-urilor, limitând-se vizibilitatea unor site-uri de dezinformare și dezactivând-se anumite conturi false care distribuiau acele contenturi.

Până când inteligența artificială va ajunge să identifice în mod automat conturile și site-urile care se ocupă cu astfel de practici „neortodoxe”, va trebui să ne luăm și noi la rândul nostru câteva măsuri. Foarte importante de altfel. Pe scurt, va trebui să fim mai responsabili, mai conștienți de ce întâmplă în jurul nostru și să nu mai fim atât de tolomaci astfel încât să credem tot ce ne apare pe feed-ul de Facebook sau Google. Doar pentru că pare că e site „veritabil”.

1.Mare atenție la „site-urile de știri/media”, scrise de pseudo-ziariști.

Am întâlnit în decursul ultimilor ani o groază de articole din așa-zisa presă de specialitate, care promovau anumite ideologii, bineînțeles în scop pur politic (în mod subtil, dar și în mod agresiv). Luați aminte că oricine din lumea asta, cu puține cunoștințe tehnice, își poate cumpăra un domeniu web cu 10$, mai apoi își poate instala o platformă de blogging&writing și în final poate să scrie ce dorește muschiul lui.

Că e nebun, că e senil, că e psihopat sau că urmărește vreun interes, asta nici nu mai contează, deoarece Google-ul încă nu a implementat un sistem de „tăguire” a acestor site-uri și de multe ori dau impresia că sunt veritabile. Ar fi util totuși un tag asemănător clasicei dungi roșii din buletin.

Dacă tot vă doriți să citiți informații ceva mai apropiate de realitate, citiți-le pe cele ale publicațiilor cunoscute la nivel național sau internațional. Nu zic că aceste publicații nu pot posta știri false, dar cu siguranță riscul e mult mai mic, decât în cazul pseudo-publicațiilor online, gen stirireale.tk sau partikip24.com, care sunt specializate în propagandă ieftină, fake news și clickbait .

2. Grupuri și pagini de Facebook care promovează așa-zise filozofii totalitare (așa îmi place mie să le spun).

Sunt pagini în general politice, care susțin orbește un anumit partid politic și aruncă cu noroi în restul. Vă spun eu ceva: toți sunt la fel! Indiferent că vorbim de BRB, DND, PLM, când au urcat la butoane au și uitat de interesele poporului. Tot oameni sunt și tot interesele lor personale le vor urmări. Poate că extratereștrii sunt ceva mai diferiți.

Pe lângă bullshiturile astea politice, mai există și pagini „amuzante” sau pagini de „publicitate” în care administratorii își promovează strict site-urile lor de așa-zise știri, din categoria „să vezi ce-i rup cu articolul ăsta”

În general dezinformează cetățeanul prin diferite articole tâmpe, precum: „S-a schimbat codul rutier. N-o să-ți vină să crezi ce pot face acum șoferii” sau „Șoc! Piața imobiliară s-a prăbușit, iar băncile dau gratis creditele. Află ce trebuie să faci

Vrei să citești informația reală? Atunci urmărește paginile „Autentice” (cum spune Facebook). Orientează-te după bifa mică din dreptul pozei de profil, respectiv sub poza profilului.

3. „Speakeri” sau Influenceri.

Cum oricine poate scrie un articol de presă, la fel de ușor oricine se poate filma vorbind pe diverse topicuri: economie, justiție, politică, etc. Fără a avea cunoștințe de specialitate. Cu alte cuvinte, „bluffând” informația.

Eu nu înțeleg de ce lumea preferă mai degrabă să asculte și să fie de acord cu un diletant și nu cu un expert? Sau de ce preferă să asculte opiniile unor neica-nimeni și nu caută chiar personal informația veritabilă. Sunt o groază de părerologi în mediul online și devin tot mai agresivi pe an ce trece, deoarece reușesc să își formeze propriile lor cercuri de aplaudaci și asta le dă putere. Puterea de a influența. Un fel de mici secte.

4. Conținutul Foto&Video.

Aici ne întâlnim cu cea mai ticăloasă formă de dezinformare, deoarece oamenii în general tind să fie mai receptivi și mai creduli la conținutul foto&video. De ce? Pentru că au impresia ca văd cu ochii lor realitatea! E ca un soi de confirmare: „Gata, ce am văzut cu ochii mei e real! Și nu poate nega nimeni realitatea văzută de mine!”

Materialele video/pozele au probabil cel mai mare impact în manipulare&dezinformare. Aceste materiale pot fi editate/photoshopate destul de ușor astfel încât să scoată în evidență doar aspectele negative, sau pozitive ale unui subiect. În prea puține cazuri veți constata un echilibru între cele două. Și nimic nu e mai puternic decât asocierea vizuală.

5. În final, nu te mai lăsa controlat de social media (prea mult).

Îți recomand mai degrabă să citești o carte. Nimic nu e mai primejdios pentru cei care sunt la butoane și își urmăresc interesele, decât un popor bine educat.

La cât mai multe „succesuri„, cum spunea o Elenă.

1
Lasa un comentariu

Logheaza-te pentru a comenta sau plaseaza comentariul ca si Guest
avatar
1 Comentarii
0 Raspunsuri
1 Urmaritori
 
Cele mai multe reactii
Cele mai HOT comentarii
1 Autori comentarii
Gabriel Nagy Autori comentarii recente
Cele mai noi Cele mai vechi Cele mai votate
Gabriel Nagy
Guest

Bun articol. Da, cel mai bine să citești o carte